استان هرمزگان


جاذبه های تاریخی-فرهنگی 


 
 
 

 کاروانسراى گاگلکى 
 کاروانسرای گاگُلَکی در سر راه ارتباطی شهرستان لار، شهرستان بستک به شهرستان بندر لنگه واقع شده ‌است. این کاروانسرا در سر راه قافله رو (مالرو) واقع بوده، هم اکنون در کناره جاده اتومبیل واقع شده‌ است. کاروانسرا دارای ساختاری متشکل از گِل، گچ و آجر ودر بعضی از قسمت‌های پایه دیوارها ساروج نیز به کار رفته ‌است. کاروانسرا بصورت دو ایوانی ساخته شده بوده و از نظر قدمت به دوره صفویه می‌رسد. متأسفانه قسمت عمده کاروانسرا ویران شده ‌است، منتها آثار آن نشان دهنده جنب وجوش کاروانیانی است که در دوران بسیار دور از این نقاط آباد می‌گذشته‌اند و به سیر و سفر خود به سوی شهرهای شمال کشور ادامه می‌داده‌اند. گویند در کنار باراندازها چندین شبستان حجره و طاق نما وجود داشته، که مرکز اطراق صاحبان کالاها، باربران و ساربانان بوده ‌است. ولی امروزه اثری از این اطاق‌ها به چشم نمی‌خورد.

کاروانسراى او شیرینو 
 کاروانسرای او شیرینو واقع در نه کیلومتری سمت جنوب کوخرد در پشتخه او شیرینو از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
کاروانسراى بستک 
 كاروانسراى تاريخى بستک واقع در شهر بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کاروانسرای بستک سر پناه و استرا حتگاهی در مسیر جاده بازارگانی لار، بندر لنگه به بندر عباس بوده ‌است. این کاروانسرا دارای حیاط مرکزی بوده و در اطراف اصطبل‌ها، استراحت گاهها قرار داشته، بوده ‌است. کاروانسرا در دو ضلع شمالی وجنوبی و در ورودی ایوان ختم می‌شده ‌است. این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ و اندودهای ساروجی است که بنیان کاروانسرا را تشکیل داده‌اند. این کاروانسرا در زمان دوره قاجاریه ساخته شده و با شماره ثبت ۲۲۳۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است. ‪این اثر تاریخی در شهرستان بستک و در مسیر راه بازرگانی شیراز – لار – بندرلنگه به بندر عباس واقع شده ‌است . این اثر تاریخی در چند سال اخیر توسط میراث فرهنگی مرمت گردیده ‌است

 

جاذبه های طبیعی 


 
 
 

 

باغ پرندگان
 باغ هاي انبه

آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

    سلاکین می‌گه:
    این نظر در تاریخ 1391/2/14/4 و 22:10 دقیقه ارسال شده.

    طراحی بنر رایگان

    و چت روم

    پس واسه تفریح با دخترها و پسرها بشتابید

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: